Ding #8: Online plaatjes bewerken

Dit is een beetje een rare opdracht voor mij omdat ik al veel ervaring heb met desktop editors. Sinds 1996 heb ik thuis een computer met daarop Photoshop, ik had toen versie 2.5 en vlak daarna versie 3. Versie 3 introduceerde lagen om in te werken, wat een luxe!
Als ik het goed heb bracht versie 4 de mogelijkheid acties op te nemen en opnieuw af te spelen, handig als je een zelfde bewerking meerdere keren op diverse afbeeldingen wilde toepassen. Versie 5 bracht de mogelijkheid door de historie van je bewerkingen heen te bladeren zodat je niet meer twintig keer op Undo hoefde te klikken, je kon nog veel meer zoals “verven” met vorige versies van je document. Nooit veel gebruikt. Inmiddels zitten op versie 10 miljoen ofzo en heel veel nuttige zaken zijn er in de tussentijd niet bijgekomen. Probleem voor een editor als Photoshop is dat er maar een beperkt aantal paradigma’s is dat zinvol is, kleurcorrecties toepassen, tekst toevoegen, afbeeldingen bijsnijden, resoluties veranderen, wat effecten toepassen, eventueel op gedeeltes van je afbeelding door middel van selecties en je bent er wel. Alles daaromheen is franje en vaak niet meer dan een checkbox op een doos om te laten zien dat de 600 euro voor de volledige versie geen weggegooid geld is.

Wat dat betreft zou een online editor aardig kunnen zijn. Ik probeerde voor deze opdracht Photoshop Express uit, ik heb helaas geen tijd om anderen uit te proberen, maar ik verwacht een hoop van Adobe. Helaas ben ik teleurgesteld, Adobe laat hier een behoorlijk steek vallen en dat is triest gezien de status van de merknaam Photoshop.
Ik zie geen mogelijkheid selecties te maken, en de tekst tools in “Decorate” zijn wel heel erg rudimentair en werken bovendien niet erg lekker in Firefox. De site is traag en regelmatig kom ik blanco zwarte pagina’s tegen zonder content. Geen idee wat hier mis gaat maar Adobe heeft duidelijk een hoop werk te doen voordat dit een serieuze concurrent zal zijn voor Microsoft Paint (gruwel).

Wat zit er wel in: de red-eye removal tool en bijsnijd mogelijkheden zijn erg handig, de mogelijkheid simpele kleurcorrecties toe te passen is behoorlijk goed. Deze dingen zijn voor een blogpost vaak al genoeg is.

Concluderend: een aardige tool met een absoluut minimum aan mogelijkheden. Buggy interface en trage server maken gebruik echter problematisch. Uiterst gelimiteerde tools voor teksten, daar zou ik overheen kunnen komen, maar de onmogelijkheid selecties te maken maken dit het links laten liggen van deze tool voor mij een no-brainer.

Misschien wil ik wel teveel. Misschien zijn er andere online tools die dit alles wel kunnen, ik hou me aanbevolen, maar heb op dit moment geen tijd om 50 verschillende online tools na te pluizen. Niet als ik Photoshop op de desktop heb staan en binnen een paar seconden heb opgestart.

1 Responses to Ding #8: Online plaatjes bewerken

  1. Ilka schreef:

    Ik denk dat een vriendin van mij, die ook een veelgebruiker van Photshop is, het met je eens zou zijn!
    Het lijkt mij dat deze online fotosites meer ‘voor de leuk’ zijn, om grappige teksten/kleuren/kaders etc. toe te voegen. Maarr ik heb er zelf maar eentje uitgeprobeerd, en ben maar een kiekjesfotograaf dus wieweet zijn de collega’s wel heel andere dingen tegengekomen 😉
    Wat trouwens niet wil zeggen, dat we dit soort sites niet zouden kunnen gebruiken om onze pr wat op te leuken!

Plaats een reactie