Ding #21: web20 catalogi

Ah, de Ann Arbor Catalogus. Waarschijnlijk de meest vooruitstrevende bibliotheekcatalogus ter wereld. Al jaren een voorbeeld van hoe een moderne catalogus zou moeten werken, in mijn ogen in ieder geval.
De toevoeging van de cataloguskaartjes is erg grappig en ook de “Users who checked out this item also checked out these library items” is leuk om te zien. Lezers die Richard Morgan’s Altered Carbon (een keiharde science fiction thriller) lenen blijken ook de autobiografie van Sidney Poitier te lenen. Dat zou ik niet verwacht hebben.
Vraag is of zoiets nu echt past in een hogeschoolbibliotheek. Voor een openbare bibliotheek met meer “gewone” leesboeken is zoiets handig maar voor onze studenten? Ach, het kan zeker geen kwaad en als onze catalogus dit zou kunnen zou ik het onmiddellijk aan willen zetten. Je weet immers nooit wat er uit zo’n functionaliteit komt.

Maar ja, Vubis he? Een beetje een primitief systeem.
Ik kan me herinneren dat ik 6 jaar geleden, toen we nadachten over de overstap naar Vubis Smart, een gesprek had met een vertegenwoordiger van Geac (nu Infor geloof ik) op de Online Conferentie. Ik vroeg of de nieuwe versie RSS kon genereren voor aanwinsten, zoekopdrachten etc.. Bleek niet te kunnen, maar zat zeker in de pijplijn voor later. Zes jaar later nog steeds niet. Dinosaurussen. Dodo’s. Dat soort gedachten komen bij mij naar boven als ik daaraan denk.

Jammer dat Ann Arbor niet kan zoeken op kleur van een boek. Dat kan de catalogus van de New England School of Law wel. Maar goed, je kan niet alles hebben….

In 2005 schreef de ontwikkelaar in dienst bij de Ann Arbor bibliotheek een bill of rights, 4 basale grondbeginselen waaraan onze bibliotheeksystemen zouden moeten voldoen. Het word tijd dat we geen loze beloftes meer accepteren van onze leveranciers, maar eisen dat ze van hun kont afkomen. Te vaak hebben we geaccepteerd dat functionaliteiten niet of slechts half werken. Te vaak hebben we geaccepteerd dat beloftes niet waargemaakt worden. Te vaak hebben we geaccepteerd dat leveranciers traag zijn en 10 jaar achterlopen op de rest van het internet.

Het kost geld om over te stappen naar een nieuwe versie van een systeem. Maar het kost waarschijnlijk net zoveel geld om over te stappen op een totaal nieuw systeem van een andere leverancier. Tijd om deze partijen eens tegen elkaar uit te spelen. Ik weet niet wat een bibliotheeksysteem kost, maar het is in ieder geval tonnen. En da’s geen kattepis.

3 Responses to Ding #21: web20 catalogi

  1. Tjeerd schreef:

    Hear hear!!

  2. Gerard schreef:

    Als je Ann Arbor kent, dan ken je vast ook wel SOPAC (ofwel Social OPAC). Mijn vingers jeuken om hiermee aan de slag te gaan, zeker als je in de praktijk kunt zien hoe mooi het kan worden.

    Maar ja, het lospeuteren van je (eigen!) data uit systemen waar je ook al veel te veel voor moet betalen, daar heb je wel een hele lange adem voor nodig. Sad but true. Die ‘bill of rights’ moesten we hier ook maar eens invoeren.

  3. Ilka schreef:

    Uh ja ik denk dat we allemaal een beetje catalogusmoe zijn op het moment…

Geef een reactie

